Update: Vis en Ko bestaat niet meer. Chef Imko Binnerts is sinds 2016 patron-cuisinier van Puur Zee in Wijk aan Zee.
We hebben gegeten bij Vis en Ko in Haarlem. En het was bepaald een vreemde ervaring: fantastische visgerechten. Maar dramatisch slechte bediening. Zelden zo’n tegenstelling meegemaakt.
De bediening is klungelig, ondeskundig en soms zelfs ronduit onbeschoft. En dat is nog mild uitgedrukt. Wat een afgang en een zonde van alle heerlijkheden.
Want chef Imko Binnerts weet echt hoe hij vis en schelpdieren klaar moet maken en de keuken kookt op hoog niveau: originele combinaties en met veel vakmanschap gemaakt.
We aten onder andere:
- Gestoomde kabeljauw op uienpuree, met cannerkreeft en schuim van parmezaan.
- Griet met asperge, roomsaus met morieljes en verse erwtjes.
- Gebakken scholfilet met hollandse garnalen in rode saus. Daarbij lamsoren, rolletje van snijbonen en risottokroketje met pijnboompitten.
- Vanille-ijs en mousses van pistache en specerijen op biscuit.
Met deze gerechten zou je je in de zevende hemel wanen. Want helemaal spot-on. Ware het niet dat we steeds wreed uit die droom geholpen werd door de bediening.
Het begon al bij de ontvangst. Na binnenkomst en na zo’n 20 minuten wachten vroegen we beleefd om een menu. Dat werd pertinent geweigerd “…omdat de baas, de sommelier, eerst iets moet vertellen“. Zelfs onze bede om vast even te kijken omdat we toch echt erge honger hadden kon hen niet vermurwen. We moesten vervolgens nog eens zo’n 10 minuten wachten. Zelfs zonder dat we iets te drinken konden bestellen.
Toen het langverwachte praatje dan eindelijk werd afgestoken bleek het niet meer dan een plichtmatig opdreunen van het menu. Alsof we zelf niet konden lezen. Het praatje was opgeleukt met idiote frases: “Griet met roomsaus, morieljes en verse erwtjes. En natuurlijk de asperge zelf.” Tenenkrommend begin van de avond.
En het ging zo nog de hele avond door: bijvoorbeeld door met een schaal tegen onze rug te stoten, bestek op de grond te laten vallen en doodleuk weer op tafel te leggen, wijn te vergeten. En zo meer, te veel om op te noemen.
Kortom: wil je een ontspannen avond? Ga dan niet naar Vis en Ko. Tenzij je als een idioot behandeld wilt worden.
Mis nooit meer iets lekkers
Geef je op voor de updates en ontvang ongeveer 1x per maand bericht in je mailbox.
2 reacties
Wat een onzinverhaal. Wij (zeer ruime restaurantvervaring)kwamen een half uur voor openingstijd, maar werden probleemloos ontvangen. Meteen een schaaltje lekkers en een aperitief vooraf. Uitstekende uitleg door en discussie met de ober over de gangen en de wijn. Het was goed van begin tot eind. Niets op de bediening aan te merken.
Niemand zal toch expres met een schaal lekkers tegen iemand anders stoten. Alleen al met die opmerking declasseert de schrijver zichzelf.
Iedereen bij Vis en ko doet zijn best. Ondanks dat kan er wel eens wat mislopen, maar wij hebben niets gezien wat klagenswaard was.
Fijn dat uw ervaring veel beter was. Maar dat is nog geen reden ons verslag als onzin af te doen. Wij snappen ook wel dat iemand niet expres tegen ons aan botst. Maar we zagen ook dat alle stoelen en tafels dicht bij elkaar staan en dat het fysiek onmogelijk was daar met een volle schaal vlotjes tussendoor te kunnen. Maar de bediening zag dat niet en deed niet één, maar meerdere pogingen. Met als gevolg dat men volkomen onnodig tegen ons aan botste. En zo nog veel meer van die onhandigheden, te veel om op te noemen.
Gebeurde zoiets incidenteel dan zou dat geen enkel probleem zijn. Kniesoor die er dan op let. Maar de avond dat wij er waren was de bediening continu aan het klungelen – en dan gaat het op een gegeven moment simpelweg irriteren. En gezien de reacties op Iens zijn we helaas nog steeds niet de enigen.
Laten we het er op houden dat de kwaliteit van de bediening op z’n minst wisselvallig is. En dat is zonde van het verder bijzonder lekkere eten.