Lijnolie schijnt een wonderolie te zijn. Heb onlangs een boekje van de Beierse “professor” Alfons Schuhbeck hierover gelezen: Die Heilkraft von Omega 3. Warum das Leinöl unsere Gesundheit schützt. Allemaal wetenschappelijk onderbouwd. Lijnolie behoort tot de meervoudig onverzadigde vetzuren, die het meest waardevol zijn voor de mens. En daarvan zijn de omega 3 vetzuren (ook wel alfa linoleenzuur) het meest essentieel, omdat het lichaam deze niet zelf kan aanmaken. Zoals je op de afbeelding kunt zien, bevat lijnolie het hoogste aandeel omega 3 vetzuren (53,5 %).

Omega 3 vetzuren beschermen hart en vaten, zijn cholesterol- en bloedruk verlagend en zijn essentieel voor het goed functioneren van zenuwstelsel, hersenen en hormoonsysteem. Omega 3 zit behalve in lijnolie ook in vette vis (vooral makreel en haring) en in ‘bewegend vlees’ (wild). Komt dat even goed uit!

De guru’s van het Mediterrane dieet zweren altijd bij olijfolie, terwijl dat dus bijna uitsluitend uit enkelvoudig onverzadigde vetzuren (oliezuur) bestaat. Het is weliswaar sterk cholesterolverlagend, maar heeft weer niet alle voordelen van de omega 3 vetzuren.

Op advies van prof. Schuhbeck neem ik iedere dag zo’n 2 eetlepels lijnolie. Omdat het een nogal sterke smaak heeft, meng ik het door de kwark met cruesli en vruchten als ontbijt. Ook lekker is door een hartige kruidenkwark die je bijv. bij gepofte aardappelen kunt eten.

Belangrijk om te weten is dat je lijnolie niet mag verhitten (wel over warme gerechten druppelen) en in de koelkast moet bewaren. Het is niet lang houdbaar (± een maand), dus koop een kleine fles van donker glas.

Ook lekker: