Genoeg blabla, kies het Gouden Windei 2012

AH excellent Pave Campagnard flauwekul etiket

Deze flauwekul op het fabrieksbrood van Albert Heijn (“ambachtelijk, uniek, origineel, authentiek” – blablabla) valt nog in het niet bij de misleiding door de kandidaten in de Gouden Windei 2012 verkiezing door voedselwaakhond foodwatch.nl.

Van verkapt medicijn in je margarine (zonder tests over de langetermijn gevolgen) tot zogenaamde biologische kalmerende thee die vooral suiker blijkt te bevatten – niet echt kalmerend. En zo meer.

Allemaal producten met een hoop twijfelachtige ingrediënten. En een enorme woordenbrij er omheen om het te mooier te maken of juist te verhullen. En dat is nog mild uitgedrukt. De marketing van deze producten staat bol van de holle termen en misleidende claims. Dat moet maar eens ophouden. Dus laat je stem gelden! (en blijf foodwatch.nl volgen – er is nog veel meer onzin die moet worden doorgeprikt).

Overigens, we proberen zelf zo min mogelijk van dergelijke producten met toevoegingen en claims te kopen. Hoe meer mist er om heen, hoe minder goed het is. Michael Pollan zei het aardig in zijn Food Rules:

Avoid food products containing ingredients that no ordinary human would keep in the pantry.

Ook lekker:

2 reacties

  1. Ah, vandaar dat AH op die ambachtelijke broden geen ingrediënten laat zien.

  2. Tsja, sowieso idioot dat dat blijkbaar niet hoeft. Maar ik vermoed dat er dan een hele rij “broodverbeteraars” op het lijstje zouden staan. Zeer ambachtelijk.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

© 2018 Wat aten zij?

Thema gemaakt door Anders NorenBoven ↑