Ceviche van zeebaars en avocado

Is het Mexicaans of toch Peruaans? Hoe dan ook, ceviche is een heerlijk fris visgerecht. Lekker als vooraf bij een stevige, vlezige Machaca bijvoorbeeld.

Het is rauwe vis. Maar toch ook weer niet: de eiwitten in de vis worden door het zuur van de citrus gedenatureerd en gecoaguleerd. Tenminste, zo noemt Harold McGee dat in zijn standaardwerk On Food and Cooking – wij noemen het gewoon garen. Vergelijkbaar met blootstellen aan hoge temperatuur. Maar het houd de vissmaak frisser.

Recept voor ceviche van zeebaars en avocado

Men neme

Genoeg voor 4 personen als voorgerechtje

  • 2 verse zeebaarsfilets (ongeveer 250 gram)
  • 2 limoenen + 1 citroen
  • halve theelepel zout
  • mespunt chili-vlokken
  • 2 avocado’s
  • een kwart komkommer
  • paar radijsjes
  • evt. wat ringetjes gepickelde rode ui (receptje daarvoor komt nog wel een keertje)
  • olijfolie
  • handje verse koriander, grof gesneden
Bereiding

Alles bij elkaar ben je zo’n 30 minuten bezig.

  1. Ontvel de zeebaars, verdeel in dobbelsteentjes van ongeveer 2 x cm. Doe ze in een kommetje.
  2. Rasp 1 limoen en doe dit over de vis. Pers dan beide limoenen en de citroen en doe drie kwart daarvan over de vis. Doe er de helft van het zout bij en de chilivlokken. Schep dit goed om en laat zo’n 10 à 12 minuten staan (of check zelf hoe gaar je de vis wilt). Laat het dan uitlekken in een zeefje.
  3. Snijd de komkommer en de avocado in kleine blokjes, en de radijzen in dunne plakjes. Doe deze in een ander kommetje. En doe er het overgebleven citroen/limoensap bij, met de rest van het zout (naar smaak!) en een goede scheut olijfolie. Meng goed en doe alles tenslotte met de vis in schaaltjes om op te dienen.
  4. Doe er nog de verse koriander over en, als je die hebt, de ringetjes gepickelde rode ui.

Mis nooit meer iets lekkers
Wil je voortaan op de hoogte blijven van dit soort lekkers op Wat aten zij? Meld je aan voor de updates en ontvang dan een paar keer per maand een bericht in je mailbox.